یزدفردا"تقوایی: سرپرست محیط انسانی اداره‌كل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: در استان یزد كوره‌های آجرپزی و كارخانجات بزرگ بیشترین نقش را در آلودگی هوا دارند.
محمدرضا كوچك‌زاده امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد با بیان اینكه در اكثر شهرها، خودروها درصد زیادی از حجم آلاینده‌ها را به هوا تزریق می‌كنند، اظهار داشت: صنایع آلاینده نیز عامل دیگری از آلودگی هوا را تشكیل می‌دهند، زیرا در این صنایع به دلیل ارزانی قیمت، از تكنولوژی‌های كم و بیش فرسوده استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: در استان یزد به دلیل وضعیت اقلیمی خاص در مناطقی كه خاك برای تولید آجر یا مواد اولیه تولید كاشی مناسب است، برداشت‌های بسیاری از این عنصر صورت می‌گیرد و این امر موجب برهم زدن تثبیت خاك می‌شود و عواقب آن در اثر بادهای شدید، طوفان گرد و غبار، ذرات در هوا پراكنده شده و موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود.
كوچك‌زاده عنوان كرد: وجود رطوبت كافی در مناطق خشك به این موضوع دامن می‌زند و با سایر عوامل یاد شده در استان یزد آلودگی هوای بسیار آزار دهنده‌ای را ایجاد می‌كند.
سرپرست محیط انسانی اداره كل حفاظت محیط زیست استان یزد تصریح كرد: اكنون در حاشیه شهر یزد كوره‌های آجرپزی و كارخانجات بزرگ مانند فولاد یزد در آلودگی هوا نقش بسیار تاثیرگذاری دارند، از طرفی فعالیت‌های كارگاهی پنهانی كه در بسیاری موارد از چشم ماموران محیط زیست مخفی می‌ماند نظیر واحدهای ریخته گری یا واحدهای تولید پلاستیك، بازیافتی‌های مخفیانه محدوده شهر و ... نیز به این آلودگی دامن می‌زنند.
وی بیان داشت: این موارد با اینكه تعداد آنها كم نیست، توجه چندانی به آنها نمی‌شود، البته در موارد، عده زیادی از این واحدها به صورت زیرزمینی فعالیت می‌كنند كه كارشناسان محیط زیست از وجود آنها اطلاع ندارند.
كوچك‌زاده خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه اقلیم یزد اقلیم خشنی است، اكوسیستم شكننده‌ای دارد و از سوی دیگر استقرار صنایع در محور مهریز تا اردكان به گونه‌ای است كه بار اصلی فشار صنایع در این محور و در شعاع دو تا سه كیلومتری دو طرف این محور شكل گرفته است، این احتمال وجود دارد كه در اثر یك سنجش دقیق بتوانیم هوای یزد را نامناسب تلقی كنیم.
وی یادآور شد: اگر شهر یزد را شهر آلاینده‌ای بدانیم و با تطابق آن با استانداردهای موجود، این شهر را آلوده بخوانیم، عوامل مذكور می‌تواند گواهی بر ارائه قضیه باشند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا